8 zasad bezpieczeństwa podczas korzystania z prywatnego konta bankowego
Ponad 80% Polaków uważa, że to bank ponosi wyłączną odpowiedzialność za bezpieczeństwo finansowe usług elektronicznych. Takie podejście do cyberbezpieczeństwa nie zabezpieczy nas przed ryzykiem utraty pieniędzy.
Polacy ufają bankom w kwestii cyberbezpieczeństwa. Aż 59% badanych wskazuje, że to banki na tle innych branż i instytucji są liderami w tym zakresie. Poczucie komfortu w korzystaniu z bankowości elektronicznej nie powinno jednak wyłączać zdrowego rozsądku i czujności użytkowników – taka ocena sytuacji wynika z raportu „Cyberbezpieczny Portfel 2020”, wydanego przez Związek Banków Polskich (ZBP) we współpracy z Warszawskim Instytutem Bankowości.
Oto osiem zasad, o których warto pamiętać:
I.POMYŚL, SPRAWDŹ ZANIM KLIKNIESZ. Większość ataków polega na wykorzystaniu ludzkiej naiwności. Przestępcy tworzą komunikat motywujący odbiorcę do tego żeby wykonał szybko jakieś działanie. Nikt nie chce stracić dostępu do maili albo mieć zablokowanego konta bankowego. Dlatego klikamy
w podany link, żeby uchronić się przed taką sytuacją. Nie powinniśmy jednak tego robić bo np. banki nigdy nie komunikują się z klientami tą drogą w tak wrażliwych sprawach.
- Banki nigdy nie proszą swych klientów o przesyłanie jakichkolwiek danych za pomocą poczty elektronicznej, nigdy też nie proszą o to, aby kliknąć w jakiś link – mówi dr Przemysław Barbrich z ZBP. –To jest prosta droga do tego, aby zainfekować sobie komputer czy telefon.
II. INSTALUJ PROGRAMY ZE SPRAWDZONYCH ŹRÓDEŁ. Szczególnie narażone są osoby, które pobierają aplikacje z różnych źródeł, nie tylko z oficjalnych sklepów dostawców i pozwalają tym aplikacjom na niczym nieuzasadnione nadawanie uprawnień, które nie są niezbędne do prawidłowego korzystania z aplikacji. Takie fałszywe aplikacje są groźne dla danych zgromadzonych na naszym urządzeniu.
III. ZABLOKUJ EKRAN. Tak jak nie zostawiasz otwartych drzwi do domu, tak nie zostawiaj otwartego dostępu do swojego telefonu lub laptopa. W czasach weryfikacji odciskiem palca, twarzą czy kilkucyfrowym kodem nie warto podawać swoich danych na tacy. Stosuj takie zabezpieczenia jakie umożliwia Ci Twoje urządzenie.
IV. AKTUALIZUJ SYSTEM I APLIKACJE. Aktualizacje systemu operacyjnego oraz kluczowych aplikacji oprócz dodatkowych funkcji i możliwości zawierają w sobie wiele dodatków poprawiających bezpieczeństwo naszych danych oraz wirtualnego portfela. Warto również rozdzielić kanały komunikacyjne, tak by autoryzujące wiadomości np. SMS przychodziły na inne urządzenie, niż to przez które logujemy się do banku.
V.BEZPIECZNE KORZYSTANIE Z BANKOMATU. Wypłacając pieniądze stań blisko maszyny i zasłoń ręką klawiaturę. Jeszcze przed włożeniem karty do bankomatu sprawdź czy wejście na kartę nie posiada żadnych dodatkowych nakładek w postaci np. doklejonej nietypowej listwy. Jeśli wygląd lub funkcjonowanie bankomatu wzbudzi Twoje podejrzenia nie wykonuj transakcji.
VI. BEZPIECZEŃSTWO KODU PIN. PIN do karty bankowej nie powinien być nigdzie zapisywany, szczególnie na karcie, w portfelu ani w telefonie. Ułóż PIN, który nie będzie oczywisty (jak data Twoich urodzin czy ciąg takich samych cyfr). Nigdy nie podawaj nikomu swojego PIN-u, ani nie pożyczaj karty.
VII. CHROŃMY SWOJĄ TOŻSAMOŚĆ. Powinniśmy mieć świadomość, że nie tylko zagubienie dowodu tożsamości, ale również jego czasowa strata może przyczynić się do naszych problemów w przyszłości. Nie należy więc pozostawiać dokumentów bez opieki czy też jako zastaw np. w wypożyczalni. Bardzo ważną czynnością po utraceniu dokumentu tożsamości jest jego zastrzeżenie. Gdy zastrzegasz dowód, zgłaszasz go do Systemu DOKUMENTY ZASTRZEŻONE. W kilka minut informacja dotrze do wszystkich banków w Polsce, Poczty Polskiej oraz operatorów telefonii komórkowej.
VIII. STRACIŁEŚ KARTĘ? NIE RYZYKUJ. Skorzystaj z wygodnego systemu do zastrzegania kart. Zadzwoń na numer (+48) 828 828 828, wypowiedz nazwę banku, system połączy Cię z infolinia Twojego banku, odpowiedz na kilka pytań, zastrzeż swoją kartę i ochroń swoje pieniądze.
- Jeżeli mamy jakieś wątpliwości, to najlepiej zadzwonić na infolinię banków – sugeruje ekspert ZBP.