Czy model subskrypcyjny i nowe technologie zmienią rynek nauczania języków obcych?
Rynek języków obcych w Polsce jest wart ok. 6 mld zł rocznie. Charakteryzuje się mnogością różnego rodzaju ofert i ogromnym rozdrobnieniem, gdzie ani konkretne rozwiązanie, ani podmiot biznesowy nie zbudował rozwiązania dominującego.
Co może zatem zmienić go w sposób zauważalny, kreując jednocześnie nowe standardy?
Z punktu widzenia skuteczności nauki języków obcych są dwie najbardziej efektywne drogi. Pierwszą z nich jest wyjazd za granicę i nauka języka na miejscu, a druga, ta bardziej osiągalna przez pracowników, to nauka indywidualna z lektorem. Pierwsza, co zrozumiałe, jest mocno ograniczona. Druga z kolei jest bardzo droga, koszt jednej, indywidualnej lekcji waha się w przedziale od 50 do nawet 200 zł. Przy intensywnej nauce koszt miesięczny może stanowić znaczące obciążenie, wydaje się więc, że model subskrypcyjny świetnie sprawdzający się w innych branżach, ma szanse zmienić dostępność indywidualnej nauki.
Gdzie jest miejsce na technologie? Większość z nas ma doświadczenia w poszukiwaniu indywidualnych lektorów czy też korepetytorów. Ten proces jest czasochłonny i często kończy się niepowodzeniem. Dopiero kolejne próby mają realne szanse na efekt... To właśnie jest miejsce na wykorzystanie innowacji technologicznych, algorytmów, które biorąc pod uwagę szereg zmiennych dopasują lektora do ucznia tak aby nauka była możliwie jak najefektywniejsza. Rozwiązania Machine Learning wydają się idealne do tego zadania. Drugim miejscem jest autoryzacja dostępu do usługi.
Bolączką wszystkich rozwiązań subskrypcyjnych jest fraud, dzielenie się hasłami, etc., czyli jednym słowem nieautoryzowany dostęp. Lekcje językowe przeprowadzane online mają tę zaletę, że dają możliwość autoryzacji użytkownika na podstawie próbki jego głosu. Stosując zatem rozwiązania z zakresu Voice Recognition można dokładnie sprawdzić czy lekcje odbywa osoba uprawniona.
- Stworzyliśmy model hybrydowy pomiędzy Kartą Multisport a Uberem, gdzie użytkownik ma dostęp do bazy lektorów, którzy nauczają języków obcych na różnym poziomie i są dostępni w określonych przez odbiorców preferowanych terminach - mówi w rozmowie z MarketNews24 Łukasz Skrzypek, członek zarządu Multilango.com., startupu, który za pośrednictwem Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBR), przy wykorzystaniu grantu z puli na badania i rozwój (B+R), pozyskał zewnętrzne finansowanie, aby zmienić rynek nauki języków obcych. – Zależało nam na doprowadzeniu do skrócenia dystansu na linii uczeń-lektor oraz do podejmowania satysfakcjonującej obie strony decyzji.