Czy Polski Ład to nieunikniona podwyżka cen biletów w dużych miastach?
Wprowadzenie Polskiego Ładu będzie niekorzystne dla dużych miast, te będą musiały ciąć wydatki. Najłatwiej zrobić to można poprzez ograniczenie inwestycji i wydatków na usługi publiczne. Podwyżki cen biletów komunikacji miejskiej wydają się nieuniknione.
- Duże miasta nie unikną podwyżek opłat za usługi komunalne, a ponieważ regularnie korzystam z komunikacji miejskiej to chciałbym, aby Warszawa dała radę utrzymać ceny biletów w komunikacji miejskiej, ale nie wydaje mi się to możliwe - mówi w rozmowie z MarketNews24 Paweł Swianiewicz, profesor nauk ekonomicznych, kierownik Katedry Rozwoju i Polityki Lokalnej na Wydziale Geografii i Studiów Regionalnych Uniwersytetu Warszawskiego. Członek Zespołu Ekspertów Samorządowych forum Idei Fundacji im. Stefana Batorego.
Większość spośród tych miast, w których dochody własne spadały najszybciej w 2020 r., nie otrzymała w ogóle żadnego wsparcia z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych, piszą w analizie pt. „W jaki sposób pogarszanie się sytuacji finansowej wpływa na zmiany w realizowanych politykach lokalnych?”, opublikowanej przez Fundację Batorego, dr Julita Łukomska i prof. Paweł Swianiewicz.
To właśnie dochody dużych miast były najbardziej zależne od wpływów z podatku dochodowego od osób fizycznych. I w tych wpływach pojawia się ubytki, po wprowadzeniu Polskiego Ładu. Jednocześnie to duże miasta są szczególnie nieprzychylnie traktowane przez rząd w programach wsparcia.
- Jak rozłoży się to zmniejszenie dochodów trudno w tej chwili przewidzieć, ale dotknie ono przede wszystkim duże miasta – ocenia prof. P.Swianiewicz.
Pojawiają się coraz bardziej precyzyjne oceny skutków zmian podatkowych i ich wpływu na budżety samorządów. Według wyliczeń przedstawionych właśnie przez FOR w 2022 r. Warszawa straci na Polskim Ładzie 900 mln zł.