Czy retail parki wypchną z rynku galerie handlowe
W Polsce wybudowano trzysta retail parków. Kolejnych trzysta właśnie powstaje. Największa dynamika ich rozwoju dotyczy mniejszych miast.
Park handlowy to spójnie zaprojektowany i zarządzany obiekt. Tworzy go jeden lub więcej budynków, ze sklepami specjalistycznymi (tematycznymi), do których dostęp jest bezpośrednio z parkingu. Dostęp z parkingu to najłatwiej zauważalna różnica pomiędzy retail park i galerią handlową.
Retail park to mniejsza forma handlowa, która zwykle ma od tysiąca do kilkunastu tysięcy metrów kwadratowych (w większych miastach). Natomiast galerie handlowe rozpoczynają się od kilkunastu tysięcy metrów, czyli tam gdzie kończą się parki handlowe, w największych miastach i projektach mają 60 tys. m kw.
- Trend rozwoju retail parków dotyczy zwłaszcza mniejszych miast, są budowane w miejscowościach liczących powyżej 8 tys. mieszkańców - mówi w rozmowie z MarketNews24 Grzegorz Mroczek, wiceprezes Cream Property Advisors. – Nowych projektów mamy wiele i przed nimi świetlana przyszłość, jednak nie zastąpią galerii handlowych, których oferta jest bogatsza ponieważ mają zlokalizowanych ponad sto sklepów.
W handlu w ostatnich latach mniejsze koncepty wypierają większe. Tak jak Biedronki wyparły hipermarkety z ponad dziesięciu sieci zostały tylko trzy. Tym bardziej ciekawa może okazać się rywalizacja pomiędzy parkami i galeriami w dużych miastach.
Kariera retail parków rozpoczęła się podczas pandemii, gdy sieci handlowe zorientowały się, że warto być bliżej klienta, a dostęp do sklepu bezpośrednio z parkingu stał się atutem.
- Retail parki powinny okazać się atrakcyjne dla klientów, którzy wprawdzie kupują poprzez internet, ale jednak wolą dotknąć towar lub przymierzyć, zanim podejmą decyzję – komentuje G.Mroczek z Cream Property Advisors.