Czym różnią się od siebie centra handlowe
Strategia inwestowania w parki handlowe jest różna, w zależności od ich wielkości. W różny sposób budowana jest wartość obiektu poprzez dobór najemców.
W małych parkach handlowych, o powierzchni 700-1 000 metrów kwadratowych, które powstają w miastach, wybór pomiędzy małymi najemcami i sieciowymi firmami związany jest z tym czy chcemy mieć bezpiecznych najemców. Do takich należą duże sieci, a te regularnie płacą czynsz.
- Najemcy mniejsi mogą okazać się mniej stabilni, ale za to płacą o 20-30% większy czynsz - mówi w rozmowie z MarketNews24 Grzegorz Mroczek, wiceprezes agencji doradczej Cream Property Advisors.
Retail parki o powierzchni 1 500 – 3 000 m kw. zdominowane są przez dużych sieciowych najemców, a powierzchnie handlowe są tylko uzupełniane poprzez wybór pojedynczych, mniejszych firm.
Parki handlowe o powierzchni powyżej 3 tys. m kw. to już inwestycje, z którymi związane są koszty przekraczające 20 mln zł i realizowane są przy wkładzie własnym powyżej 8 mln zł.
- Tak duże parki, to jest już rynek nieruchomości komercyjnych, który zdominowany jest przez międzynarodowe fundusze inwestycyjne - wyjaśnia Grzegorz Mroczek z Cream Property Advisors.
Tym bardziej pośród najemców dominują sieci handlowe, fundusze chętnie współpracują z międzynarodowymi sieciami.