Diesle powróciły do łask, a jakie samochody kupujemy najchętniej?
W 2022 r. polscy kierowcy lubili najbardziej auto Opel Astra w wersji hatchback, z silnikiem benzynowym i w srebrnym kolorze.
Na rynku wtórnym można było wybrać swojego wymarzonego Opla Astrę wśród ponad 57 tys. takich modeli. Najwięcej z nich było wyposażonych w silniki benzynowe, a najmniej w hybrydowe. Mediana ceny Opla Astry wynosiła 15.500 zł, a mediana wieku 14,3 lat.
Na drugim miejscu wśród ulubionych aut Polaków uplasowało się Audi A4. Kupujący mogli wybierać wśród ponad 50.200 wariantów modelu, ale dominowała wersja kombi z silnikiem diesla. Mediana ceny Audi A4 wyniosła 20.400 zł, a mediana wieku 16,4 lata.
Jak wynika z analizy AAA AUTO, trzecie miejsce w rankingu zajęło BMW 3, którego było blisko 46.800 ofert na rynku wtórnym. Mediana ceny BMW 3 wynosiła 19.999 zł, a mediana wieku 16,5 lat. W przeciwieństwie do Audi A4, najwięcej modeli BMW 3 było dostępnych w wersji sedan, ale także były wyposażone w silnik diesla.
- W ostatnich latach w trójce najlepiej sprzedających się samochodów plasują się niemieckie auta, to Opel Astra, BMW 3 i VW Passat- mówi w rozmowie z MarketNews24 Paweł Molasy, Business Country Manager PL w AUTOCENTRUM AAA AUTO sp. z.o.o. – Klienci nadal są przekonani, że te samochody są bezawaryjne.
Jednak jeżeli chodzi o silniki, bezwypadkowość i wiek sprzedawanych aut, to zróżnicowanie popytu jest duże. Zależy od zasobności portfeli klientów.
Prym na rynku wtórnym wiodą diesle, pomimo że zakaz ich wjazdu do centrów wielu miast będzie nadal ograniczany.
- Diesle przeżywają renesans ze względu na ich dostępność na rynku wtórnym – wyjaśnia P.Molasy z AUTOCENTRUM AAA AUTO. - Osłabła niechęć do samochodów francuskich, osłabło zainteresowanie autami japońskimi, to skutek właśnie dostępności na rynku.
Jednocześnie na polskim rynku największym zainteresowaniem cieszą się samochody kupione po raz pierwszy w polskich salonach, które miały jednego lub dwóch właścicieli. Najłatwiej potwierdzić w bazach danych ich przebieg i stan techniczny.
Na samochody importowane zwykle decydują się klienci, którzy stawiają na lepsze wyposażenie.
- Porównując sytuację z rynkami Czech i Słowacji, na których także działamy, to dominują tam skody, które są młodsze i droższe – dodaje ekspert. – W Polsce średnia cena używanego samochodu to 35-40 tys. zł, natomiast w Czechach i na Słowacji znacznie przekracza 45 tys. zł.