Dlaczego terapia grupowa dla dzieci jest skuteczna
Oddziaływania grupowe, a szczególnie terapia grupowa, wspierają dziecko w rozwijaniu umiejętności społecznych.
Jest to przestrzeń, w której dziecko może nabywać umiejętności komunikacyjne, może poznawać swoje potrzeby i uczy się w jaki sposób je nazywać, w jaki sposób je przekazywać i w jaki sposób rozpoznawać je u innych.
W przestrzeni grupowej dziecko ma możliwość budowania swojej świadomości i swojego poczucia sprawczości. Jest w stanie nabyć umiejętności stawiania granic czyli jest to szeroko rozumiana asertywność.
- To jest przestrzeń, w której dziecko będzie mogło pracować właśnie nad tymi elementami - mówi w rozmowie z MarketNews24 mgr Ewa Strugalska–Gola, psycholog, psychoterapeuta poznawczo–behawioralny w Centrum CBT.
Oddziaływania grupowe są skuteczne z tego względu, że o emocjach, które dziecko przeżywa – takie na przykład jak lęk przed odrzuceniem i lęk przed opuszczeniem – w sytuacji, w której konfrontuje się z innymi uczestnikami i terapeutami w procesie grupowym, ma możliwość od razu o tym porozmawiać. Natomiast w świecie szkolnym czy w grupach pozaszkolnych, gdzie dziecko nie czuje się akceptowane, zwykle nie może opowiedzieć o tym co czuje. Na terapii grupowej jest więc przestrzeń, aby od razu to omawiać.
Szukać terapii grupowej można przez internet, pytając się w szkole lub zgłaszając się do najbliższej poradni psychologiczno-pedagogicznej. Przy wyborze konkretnej grupy terapeutycznej ważny będzie przedział wiekowy dziecka i forma działania, jaką będzie miała grupa. Grupa może funkcjonować jako zamknięty cykl spotkań terapeutycznych, może to być także grupa półotwarta. Czasami organizowane są też turnusy, na których terapia będzie odbywała się na przykład przez tydzień, przez miesiąc lub przez trzy miesiące. Warto poszukać czegoś, co będzie konkretnie dostosowane do potrzeb dziecka.
- Ważne jest, aby rodzic porozmawiał z dzieckiem o tym, czym są takie oddziaływania i że dają możliwość przeżywania trudnych emocji i skonfrontowania się z tym, co trudne, aby trudności przerobić na nowe umiejętności – wyjaśnia Ewa Strugalska–Gola, psycholog, psychoterapeuta poznawczo–behawioralny w Centrum CBT.