Newsy Dla wydawców O nas Współpraca/Oferta Newsletter Regulamin Rejestracja Zaloguj się
Kategorie
Gospodarka
Kraj Unia Europejska Świat
Edukacja Energetyka Finanse
Finanse osobiste Wyniki Finansowe
Firma Handel Manager Media i Marketing Medycyna Motoryzacja Nieruchomości i Budownictwo Podatki Prawo Przemysł Rolnictwo Teleinformatyka
Hardware Telefonia
Transport Turystyka Żywność Kultura i Rozrywka Sport i rekreacja Zdrowie i Uroda Infografiki Materiały prasowe
InwestycjeZagraniczne.com StrefyNieruchomości.pl

Europa bez sukcesów w bateryjnym uniezależnianiu od Chin

pobierz video
19.03.2024

Weszły w życie chińskie ograniczenia w eksporcie grafitu, to podstawowy pierwiastek wykorzystywany w bateriach litowo-jonowych do samochodów elektrycznych. Elektryki podrożeją?

Obawiano się, że ograniczenia wywołają wzrost kosztów i elektrykom będzie jeszcze trudniej konkurować z pojazdami spalinowymi. Zawirowania w przypadku surowców bateryjnych okażą się jednak prawdopodobnie równie przejściowe, jak miało to miejsce w paliwach kopalnych. Przykładowo ceny wodorotlenku litu w 2023 r. zaliczyły spadek o ok. 80%.

- Ograniczenia dotyczące grafitu nie są jednoznaczne z zakazem – mówi w rozmowie z MarketNews24 Bartłomiej Derski, ekspert WysokieNapiecie.pl. – Firmy muszą uzyskać odpowiednie dokumenty i zgody, a jak widać w przypadku galu i germanu, które już wcześniej objęte zostały restrykcjami, nie wprowadzono rzeczywistych ograniczeń, zgody są wydawane.

Rozwój elektromobilności nie wydaje się być zagrożony. Rozwój technologii i konkurencja między producentami przekładają się natomiast na spadek cen elektryków, np. w USA potaniały one w 2022 r. o 1/5.

Europejskie plany stworzenia niezależnego od Chin łańcucha dostaw w sektorze motoryzacyjnym wciąż nie przekładają się na realne efekty. Tego typu inwestycje wciąż szerokim strumieniem płyną do USA, gdyż tam zasady dotyczące subsydiowania zielonych technologii, zapisane w ustawie Inflation Reduction Act, są prostsze niż w Europie.

W praktyce na Europę, która chce zmniejszyć bateryjną zależność od Chin, łaskawiej patrzą chińscy producenci, którym kłody pod nogi rzuca amerykański rząd. Wśród nich są chociażby takie podmioty zaopatrujące w surowce przemysł bateryjny jak Shanghai Putailai, który ogłosił w Szwecji budowę fabryki za 1,3 mld USD.

- Chiny są największym na świecie producentem grafitu, wykorzystywanego w bateriach, ale jego złoża występują też  w innych krajach i bardzo możliwe, że efektem ubocznym restrykcji będzie jednak rozwój rafinerii grafitowych w innych częściach świata – komentuje ekspert WysokieNapiecie.pl. – Chiny mogą ponieść straty z powodu restrykcji, a widzieliśmy już w III kw. 2023 r., że poziom inwestycji zagranicznych spadł w tym kraju, co zdarzyło się po raz pierwszy od 25 lat.

Załóż konto
Aby móc w pełni korzystać z naszego serwisu należy się zarejestrować.
rejestracja
Nawigacja
Newsy Dla wydawców O nas Współpraca/Oferta Newsletter Regulamin Polityka Prywatności Polityka Cookies
Newsletter
Jeżeli chcesz być informowany przez nas tylko o najważniejszych informacjach zapisz się do naszego newslettera już teraz
zapisz się
Kontakt

VideoTarget Sp. z o.o.
ul. Prosta 70
00-838 Warszawa
NIP: 521 371 76 87
 
redakcja@marketnews24.pl