Jak dużo firmy wydają na odpowiedzialny biznes
Budżety na społeczną odpowiedzialność biznesu (CSR) są coraz większe, choć nie są to duże zmiany. Najczęściej firmy wydają pomiędzy 10 000 a 100 000 zł rocznie. Firm, których budżet przekracza 1 mln zł jest 12%, to prawie dwa razy więcej niż 4 lata temu.
Badanie „CSR w praktyce – barometr Francusko Polskiej Izby Gospodarczej” zostało przeprowadzone wśród firm polskich i zagranicznych działających w Polsce w listopadzie 2022 roku. Udział w nim wzięło 113 organizacji, z tego 42% to firmy duże – zatrudniające ponad 250 pracowników.
- Co trzecia badana firma deklaruje roczne wydatki na CSR właśnie w granicach 10-100 tys. zł – mówi w rozmowie z Market News24 Mariusz Kielich z Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej (CCIFP).
Jak wynika z najnowszej (siódmej) edycji badania „CSR w praktyce – barometr Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej” firmy, które posiadają osobne działy CSR, to jednak nadal mniejszość. Najczęściej działania podejmowane są bezpośrednio przez kadrę zarządzającą lub działy marketingu, PR, czy HR.
- To może wyjaśniać dlaczego działania CSR realizowane są z budżetów różnych departamentów firmy – komentuje M.Kielich z CCIFP. – Jedynie 20% firm deklaruje, że posiada jeden wyodrębniony budżet dedykowany realizacji CSR.
W tegorocznym badaniu widać wzrost zainteresowania najwyższego kierownictwa firm w zarządzaniu CSR (64 % respondentów wskazuje, że zarząd jest odpowiedzialny za realizację CSR i aż 79 % deklaruje zaangażowanie zarządu w planowanie strategii CSR). To dobry sygnał z rynku, że te działania zyskują na istotności w strategii biznesowej firm.