Jak personalizacja wpływa na efekty reklamy
Badania The Value of Personalization, przeprowadzone przez Relevancy Group wskazują czynniki, które w znacznym stopniu zwiększają sprzedaż w kampaniach marketingowych. Są to imienne komunikaty, kontent dynamiczny, targetowanie behawioralne a tak
Badania The Value of Personalization, przeprowadzone przez Relevancy Group wskazują czynniki, które w znacznym stopniu zwiększają sprzedaż w kampaniach marketingowych. Są to imienne komunikaty, kontent dynamiczny, targetowanie behawioralne a także kierowanie do użytkowników komunikatów na podstawie analizy ich zachowania na stronie, prowadzonej w czasie rzeczywistym.
Personalizacja w komunikacji z klientem nie jest niczym nowym, stosowana była od dawna i od niej zależał byt wieku marek segmentu premium. Rozwijały się dzięki poznawaniu potrzeb swoich klientów, zaspokajaniu ich i pielęgnowaniu relacji na linii klient – marka. Aktualnie, dostępne są jednak narzędzia i technologie pozwalające na kierowanie komunikatu nie do jednostkowego klienta a do szerokiego grona odbiorców przy jednoczesnym zachowaniu indywidualnego podejścia do klienta.
Co ciekawe, chociaż personalizacja treści reklamowych kojarzona jest przede wszystkim z działaniami online, może występować również w kampaniach offline’owych np. w prasie czy outdoorze. Przykładem tego może być chociażby IKEA i hasło: „Nasikanie na tę reklamę może zmienić Twoje życie” które zostało wykorzystane w kampanii prasowej, skierowanej właśnie do kobiet w ciąży. Reklama – działająca na takiej samej zasadzie jak test ciążowy – mogła dać kobietom, które otrzymały pozytywny wynik, 50% rabatu na łóżeczko niemowlęce.
- Dzięki takim właśnie działaniom konsument ma wrażenie, że marka zna jego potrzeby lepiej niż on sam - mówi w rozmowie z MarketNews24 Katarzyna Szarek z MrTarget. - Wspomniane badania ujawniły również, że 55% badanych użytkowników najbardziej ceni sobie właśnie komunikaty reklamowe, które są dopasowane do ich indywidualnych potrzeb.
Wiele strategii komunikacji spersonalizowanej opiera się na projektach analitycznych, które analizują zachowanie klienta już po dokonaniu zakupu, czy skorzystaniu z usługi. Może to jednak prowadzić do sytuacji, w której spóźnimy się nieco z komunikatem dla klienta i nie osiągniemy zamierzonego efektu. Nowoczesne technologie pozwalają jednak na analizę zachowania klienta na stronie w czasie rzeczywistym i kierowanie do niego odpowiedniego komunikatu w momencie, w którym podejmuje istotną (z punktu widzenia marki) decyzję. Te działania przynoszą najlepsze efekty.