Jak się nie dać oszukać kupując auto przez internet
Powinniśmy zacząć od sprawdzenia czy podmiot prowadzący sklep internetowy świadczący usługi posiada regulamin. Przepisy prawa zobowiązują do udostępniania takiego regulaminu.
Oferując swoje towary konsumentom lub tzw. quasi-konsumentom (czyli prowadzącym działalność gospodarczą) sprzedawca internetowy zobowiązany jest na podstawie ustawy o prawie konsumenta przekazać potencjalnemu nabywcy liczne informacje.
- Każdy sprzedawca aut używanych zobowiązany jest do udostępnienia na stronie internetowej informacji na przykład o tym, kto to auto sprzedaje, jaki jest stan samochodu, jakie są formy komunikacji ze sprzedawcą, jaki jest termin zapłaty i dostawy - mówi w rozmowie z MarketNews24 Michał Włodarczyk, radca prawny, Country Legal Manager w AUTOCENTRUM AAA Auto sp. z o.o.
Przed zawarciem umowy przez internet warto się z nimi zapoznać, ponieważ dzięki nim można uzyskać pełną informację o głównych cechach oferowanego samochodu czy też sposobie składania ewentualnych reklamacji. Analiza tych danych często pozwala na dokonanie rzetelnej oceny czy podmiot których sprzedaje auta w internecie jest wiarygodny.
- Jest to tym bardziej istotne, że bardzo często sprzedający samochody oczekują zapłaty jeszcze przed dostawą towaru – wyjaśnia ekspert AUTOCENTRUM AAA Auto.
Konsumentom oraz tzw quasi-konsumentom przysługuje prawo odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni od wydania samochodu przez sprzedawcę.
W przypadku skorzystania z takiego uprawnienia należy jednak pamiętać, że koszt zwrotu pojazdu zakupionego przez internet ponosi co do zasady kupujący. Kupujący będzie ponosił także odpowiedzialność za zmniejszenie wartości pojazdu jeżeli korzystał z niego w sposób wykraczający poza konieczny do sprawdzenia właściwości pojazdu.
- Jeżeli kupujący takim autem wybierze się na wakacje i po powrocie będzie chciał odstąpić od umowy, a takie sytuacje się zdarzały, to poniesie koszty zmniejszenia wartości pojazdu – komentuje M.Włodarczyk z AUTOCENTRUM AAA Auto sp. z o.o.