Newsy Dla wydawców O nas Współpraca/Oferta Newsletter Regulamin Rejestracja Zaloguj się
Kategorie
Gospodarka
Kraj Unia Europejska Świat
Edukacja Energetyka Finanse
Finanse osobiste Wyniki Finansowe
Firma Handel Manager Media i Marketing Medycyna Motoryzacja Nieruchomości i Budownictwo Podatki Prawo Przemysł Rolnictwo Teleinformatyka
Hardware Telefonia
Transport Turystyka Żywność Kultura i Rozrywka Sport i rekreacja Zdrowie i Uroda Infografiki Materiały prasowe
InwestycjeZagraniczne.com StrefyNieruchomości.pl

Jesteśmy w gospodarczym dołku, z którego patrzymy już bardziej optymistycznie

pobierz video
28.08.2020

Dane za II kw. były fatalne, dla strefy euro, dla USA i dla Polski. W różnych krajach spadki PKB wynosiły od 8 do 20 proc. Na początku tego kwartału napływające dane były już lepsze, optymistyczne są też wskaźniki wyprzedzające koniunktury.

W Polsce wskaźnik PMI dotyczący sprzedaży wzrósł najbardziej od sierpnia 2018 r. I od listopada 2018 jest po raz pierwszy powyżej 50 pkt., co oznacza, że firmy oceniają koniunkturę jako lepszą (więcej jest firm, które oceniają, że dla nich koniunktura jest lepsza).

- Ważne jest jak interpretować wskaźniki PMI, a niektórzy inwestorzy robią to błędnie – mówi w rozmowie z MarketNews24 dr Przemysław Kwiecień, główny ekonomista XTB. – Błędne byłoby wrażenie, że obecny kryzys już okazał się krótkotrwały.

Tak nie jest, bo wskaźniki te pokazują jedynie wychodzenie z bardzo głębokiej gospodarczej zapaści.

- Wskaźniki pokazują wydobywanie się z dołka, ale nie wiadomo w jakim jego punkcie jesteśmy – komentuje ekspert XTB. – Idziemy w dobrym kierunku, ale nie powrócił stan sprzed pandemii.

Wiele zależy od konsumentów, którzy musieli odłożyć swoje decyzje zakupowe, a teraz mogą je realizować.

Mamy też olbrzymią ekspansję fiskalną i pieniężną, co w Polsce przekłada się na bardzo wysoki deficyt budżetu państwa (według znowelizowanej ustawy budżetowej deficyt ma wynieść 109 mld zł, co jest kwotą rekordową). Podobnie jest w innych krajach. W USA dochody z pracy mocno spadły, a jednocześnie mocno wzrosły dochody gospodarstw domowych.

Takiego stymulowania gospodarek nie uda się utrzymać. Wtedy może okazać się, że wskaźniki PMI spadną poniżej 50 pkt.

 

Załóż konto
Aby móc w pełni korzystać z naszego serwisu należy się zarejestrować.
rejestracja
Nawigacja
Newsy Dla wydawców O nas Współpraca/Oferta Newsletter Regulamin Polityka Prywatności Polityka Cookies
Newsletter
Jeżeli chcesz być informowany przez nas tylko o najważniejszych informacjach zapisz się do naszego newslettera już teraz
zapisz się
Kontakt

VideoTarget Sp. z o.o.
ul. Prosta 70
00-838 Warszawa
NIP: 521 371 76 87
 
redakcja@marketnews24.pl