Jeżeli chcemy kupić coś używanego, to przede wszystkim auto
Polacy znaleźli się na trzecim miejscu zaraz za Brytyjczykami i Australijczykami wśród konsumentów, którzy skłonni są kupić auto używane, a nie nowe.
W badaniu, które przeprowadziła międzynarodowa firma YouGov, zapytano konsumentów 17 krajów, jakie kategorie produktów używanych rozważyliby przy zakupie. Okazuje się, że samochody znalazły się na szczycie listy, ponieważ prawie trzech na pięciu konsumentów (59%) stwierdziło, że rozważyłoby zakup samochodu z drugiej ręki. Badanie wykazało, że najbardziej zainteresowani zakupem aut używanych są Brytyjczycy (71%). Za nimi uplasowali się konsumenci w Australii (69%), Polsce (68%), Kanadzie (68%) i we Włoszech (65%). Dla porównania, najmniej zainteresowani zakupem aut używanych są mieszkańcy Indii (44%) oraz Hongkongu (28%).
- Ciekawe jest, że w tym porównaniu przed nami są mieszkańcy dwóch krajów zaliczanych do zdecydowanie zamożniejszych. Kluczowymi powodami, które przemawiają za takimi wyborami konsumentów są rosnące koszty życia oraz rosnące ceny nowych aut - mówi w rozmowie z MarketNews24 Paweł Molasy, Business Country Manager PL w AUTOCENTRUM AAA AUTO sp. z.o.o. – Wysoka inflacja sprawia, że wysokie są podstawowe stopy procentowe procentowe wyznaczane przez banki centralne, a więc kredyty są drogie i nowe auta są trudniej dost.epne dla konsumentów.
Jak wynika z raportu Barometr AAA AUTO, w październiku br. mediana cen samochodów na wtórnym rynku wynosiła 32 900 zł, a więc niemal sześciokrotnie mniej niż średnia cena samochodów nowych. W październiku na kupujących czekało na wtórnym rynku 283 396 samochodów, czyli o 13% mniej niż we wrześniu. Wiek oferowanych samochodów obniżył sie do 10 lat.
Marka oraz model samochodu wcale nie są kluczowe dla kupujących, ponieważ znalazły się za takimi czynnikami, jak oszczędność silnika oraz koszt ubezpieczenia auta. W zestawieniu ze średnią ceną samochodów nowych, która wynosi obecnie około 180 tys. zł, zakup auta używanego jest brane pod uwagę przez coraz większą liczbę kierowców. Jedno jest pewne, bez względu na to jakimi kryteriami kierujemy się przy wyborze samochodu używanego, najważniejszą kwestią przed zakupem jest sprawdzenie jego historii oraz stanu technicznego.
W badaniu YouGov konsumenci wskazywali także inne używane produkty, które byliby zainteresowani kupić. Na drugiej pozycji, za samochodami używanymi, znalazły się meble, które wskazało 42% wszystkich badanych konsumentów, a trzecie miejsce zajęły używane ubrania oraz buty (35%).
Wyniki badania opinii znajdują swoje odzwierciedlenie w rzeczywistości, ponieważ sprzedaż samochodów używanych rośnie. Trzeci kwartał tego roku przyniósł najwyższy popyt na samochody używane na wszystkich naszych rynkach, na których działa AURES Holdings, operatora sieci salonów samochodowych AAA AUTO. Sprzedano łącznie 29 271 samochodów, co jest najlepszym wynikiem trzeciego kwartału od 1992 r. Grupa sprzedaje obecnie ponad 320 samochodów dziennie.
Badanie opinii zostało przeprowadzone przez YouGov w lutym 2024 r. Dane opierają się na ankietach osób dorosłych w wieku 18+ lat na 17 rynkach, przy czym rozmiary reprezentatywnej próby wahały się od 512/500 do 2034/2002 dla każdego rynku.
- Ciekawostką jest też, że samochód jest pierwszą w kolejności rzeczą używaną, którą klient jest skłonny kupić, na drugim miejscu są meble, a na kolejnych: telefony komórkowe i odzież – wyjaśnia Paweł Molasy z AUTOCENTRUM AAA AUTO.