Newsy Dla wydawców O nas Współpraca/Oferta Newsletter Regulamin Rejestracja Zaloguj się
Kategorie
Gospodarka
Kraj Unia Europejska Świat
Edukacja Energetyka Finanse
Finanse osobiste Wyniki Finansowe
Firma Handel Manager Media i Marketing Medycyna Motoryzacja Nieruchomości i Budownictwo Podatki Prawo Przemysł Rolnictwo Teleinformatyka
Hardware Telefonia
Transport Turystyka Żywność Kultura i Rozrywka Sport i rekreacja Zdrowie i Uroda Infografiki Materiały prasowe
InwestycjeZagraniczne.com StrefyNieruchomości.pl

Kary dla przedsiębiorców za kryptoreklamę będą wysokie

pobierz video
29.07.2022

Po najnowszej decyzji UOKiK przedsiębiorcy powinny przejrzeć swoje umowy, gdyż grożą im bardzo wysokie kary za kryptoreklamę w internecie.

Prezes UOKiK nie zwalnia tempa w sprawie influencer marketingu i 25 lipca przedstawił czterem przedsiębiorcom zarzuty w związku z niewłaściwym oznaczaniem treści reklamowych w internecie.

Wprowadzenie w błąd polegało na kryptoreklamie, ale tym razem zrobiło się poważnie. Prezes UOKiK „poluje” zarówno na zleceniodawców reklam jak i influencerów.

Przedsiębiorcy zlecający współpracę reklamową nie mogą wymuszać na influencerach, aby treść reklamowa nie była oznaczana lub była oznacza w sposób niewłaściwy. Takie działanie grozi to wszczęciem przeciwko nim postępowania.

I tak się właśnie stało. Prezes UOKiK przedstawił zarzuty naruszenia zbiorowych interesów konsumentów przedsiębiorcy zlecającemu reklamy (Olimp Laboratories) oraz twórcom treści reklamowych z branży fitness (Katarzynie Dziurskiej, Katarzynie Oleśkiewicz-Szubie i Piotrowi Liskowi).

Kolejne postępowania a wraz z nimi publikowane komunikaty Prezesa UOKiK wskazują, co organ uważa za właściwe, a co za niewystarczające w zakresie oznaczania treści reklamowych. Prezes podkreślił raz jeszcze, że samo #współpraca, #advert czy #ad to za mało. Zdaniem organu właściwym oznaczeniem postów są m.in.: #reklama, #współpracareklamowa/komercyjna, czy #materiałsponsorowany. Poza tym, przy publikacji treści sponsorowanych  warto skorzystać z funkcjonalności poszczególnych social mediów, które służą do oznaczania reklam.

Influencerzy, którym przedstawiono zarzuty, używali zwrotów #olimpad i #nazwaproduktu. Takie oznaczenia zdecydowanie nie spełniały wymogów stawianych przez Prezesa UOKiK. W dalszym ciągu trwa badanie rynku i opracowywanie wytycznych dla branży. Niestety, wciąż nie wiadomo kiedy „papierowe” wytyczne zostaną opublikowane. Póki co, influencerzy muszą oznaczać treści reklamowe, zgodnie z informacjami podanymi w komunikatach i wywiadach Prezesa UOKiK.

- W toku prowadzonego postępowania zostały zabezpieczone materiały dowodowe w postaci korespondencji mailowej pomiędzy spółka i influencerami, z których wynika, że przedsiębiorca namawiał influencerów do takiego niejasnego oznaczania materiałów - mówi w rozmowie z MarketNews24 Joanna Affre, adwokat, wspólnik zarządzający w Kancelarii Affre&Wspólnicy. – Prezes UOKiK też jasno wskazał, jak powinny być oznaczane takie materiały kryptoreklamowe, aby konsument nie był wprowadzany w błąd.

Prezes UOKiK pierwsze uderzenie skierował na branże fitness / suplementów diety. Można było przypuszczać, że organ najpierw skupi się na przedsiębiorcach, których działalność reklamowa dotyczy zdrowia konsumentów, w szczególności szeroko rozumianych suplementów diety, czy wyrobów farmaceutycznych.

- To nie jest temat nowy, kwestia kryptoreklamy jest uregulowana w przepisach od 2007 r., gdy w życie weszła ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, tyle że pojawiło się nowe spojrzenie na ten temat ze względu na rolę mediów społecznościowych – wyjaśnia J.Affre z Kancelarii Affre&Wspólnicy. – Temat jest poważny bo za nieprzestrzeganie przepisów dotyczących kryptoreklamy przedsiębiorcom grozi kara do 10% obrotu z roku poprzedzającego rok jej nałożenia.

Załóż konto
Aby móc w pełni korzystać z naszego serwisu należy się zarejestrować.
rejestracja
Nawigacja
Newsy Dla wydawców O nas Współpraca/Oferta Newsletter Regulamin Polityka Prywatności Polityka Cookies
Newsletter
Jeżeli chcesz być informowany przez nas tylko o najważniejszych informacjach zapisz się do naszego newslettera już teraz
zapisz się
Kontakt

VideoTarget Sp. z o.o.
ul. Prosta 70
00-838 Warszawa
NIP: 521 371 76 87
 
redakcja@marketnews24.pl