Dwie wielkie inwestycje na "zakopiance"
Unia Europejska przeznaczy 1,32 mld zł na dofinansowanie przebudowy "zakopianki", na odcinku Lubień-Rabka. Wartość całej inwetycji to 2,47 mld zł. Najkosztowniejszy i najtrudniejszy jej fragment, to budowa dwukomorowego tunelu pod górą Lubo
Unia Europejska przeznaczy 1,32 mld zł na dofinansowanie przebudowy "zakopianki", na odcinku Lubień-Rabka. Wartość całej inwetycji to 2,47 mld zł. Najkosztowniejszy i najtrudniejszy jej fragment, to budowa dwukomorowego tunelu pod górą Luboń Mały o długości ok. 2,1 km. Niezależnie realizowana jest też druga inwestycja: "węzeł tatrzański".
Tunel będzie budowany w ramach podpisanej ostatnio umowy o realizacji 180 km nowych dróg, 6 inwestycji o wartości ponad 11 mld zł i 5 mld zł wsparcia z UE. Środki z Programu Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) trafią na kolejne odcinki dróg ekspresowych S2, S5, S6, S7 i obwodnicę Góry Kalwarii.
Jego budowa zakończy się w 2020 r. Wcześnie skończona zostanie inna, bardzo ważna inwestycja, "węzeł tatrzański" w Poroninie.
Kiedy przejazd "zakopianką" przestanie być koszmarem? W rozmowie z MarketNews24 mówi o tym Jan Krynicki z GDDKiA.
AKTUALIZACJA 14/09/2017
Od czwartku, 14 września na dk 47 (Zakopianka) w Poroninie zlikwidowany został ruch wahadłowy. Dodatkowy pas ruchu i lewoskręt w kierunku ul. Kasprowicza w Poroninie został wybudowany, ułożono także nowe warstwy nawierzchni.
Budowa węzła w Poroninie rozpoczęła się 16 listopada 2016 r. Zastąpi on dotychczasowe skrzyżowanie drogi krajowej nr 47 z drogą wojewódzką nr 961. Ukończenie budowy węzła planowane jest w sierpniu 2018 roku.
W ramach inwestycji wybudowany zostanie m.in.:
- węzeł drogowy na skrzyżowaniu dróg : DK 47 z DW 961,
- rondo czterowlotowe na skrzyżowaniu dróg : DK 47 z DW 961 oraz drogi powiatowej nr 1651, z pasami do skrętu w prawo poza jezdnią ronda, wraz z budowa wlotu południowo-zachodniego drogi krajowej nr 47 i rozbudowa wlotu zachodniego DK 47,
- wiadukt drogowy w ciągu DK 47, nad DW 961,
- wiadukt kolejowy nad DW 961,
- przejście podziemne dla pieszych pod droga krajową i linią kolejową,
- tunel drogowy o dł. ok. 36 metrów w ciągu drogi wojewódzkiej nr 961,
- kładka dla pieszych nad drogą wojewódzką nr 961,
- chodniki, zatoki autobusowe, ciąg pieszo- rowerowy, drogi dojazdowe.
- most na potoku Poroniec, w ciągu drogi krajowej nr 47
Inwestorem jest Województwo Małopolskie, a roboty budowlane finansuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Projekty inwestycji sfinansowały samorządy : Gmina Poronin, Starostwo Powiatowe w Zakopanem i Województwo Małopolskie.