Jak firmę można bronić przed korupcją
Presja wywierana na pracowników sprawia, że są oni skłonni do nieetycznych działań. Dla osiągnięcia celów osobistych lub firmy wciąż, co dziesiąty pracownik, byłby skłonny oferować gotówkę. W Europie Wschodniej takiej odpowiedzi ud
Presja wywierana na pracowników sprawia, że są oni skłonni do nieetycznych działań. Dla osiągnięcia celów osobistych lub firmy wciąż, co dziesiąty pracownik, byłby skłonny oferować gotówkę. W Europie Wschodniej takiej odpowiedzi udzieliło aż 19% ankietowanych. Czy można chronić firmę przed korupcją, a jej pracowników przed takimi pokusami?
Jak to zrobić, skoro co siódmy respondent w Polsce (14%) zaksięgowałoby przychody wcześniej, żeby osiągnąć zakładane cele biznesowe, a 9% przekazałoby fałszywe informacje zarządowi, by zapewnić sobie awans lub podwyżkę. Ogółem, co czwarty ankietowany w tej sytuacji mógłby zachować się nieetycznie, jak wynika z Badania Nadużyć Gospodarczych EY „Ludzki instynkt czy logika maszyn – czemu ufasz bardziej w walce z korupcją i nadużyciami.” Badanie zostało przeprowadzone w 41 krajach regionu Europy, Bliskiego Wschodu oraz Afryki (EMEIA), w tym w Polsce.
W rozmowie z MarketNews24 Mariusz Witalis, partner w Zespole Zarządzania Ryzykiem Nadużyć EY rekomenduje trzy sposoby chronienia firm przed korupcją.