Newsy Dla wydawców O nas Współpraca/Oferta Newsletter Regulamin Rejestracja Zaloguj się
Kategorie
Gospodarka
Kraj Unia Europejska Świat
Edukacja Energetyka Finanse
Finanse osobiste Wyniki Finansowe
Firma Handel Manager Media i Marketing Medycyna Motoryzacja Nieruchomości i Budownictwo Podatki Prawo Przemysł Rolnictwo Teleinformatyka
Hardware Telefonia
Transport Turystyka Żywność Kultura i Rozrywka Sport i rekreacja Zdrowie i Uroda Infografiki Materiały prasowe
InwestycjeZagraniczne.com StrefyNieruchomości.pl

Miejsce dla Polski w motoryzacyjnym wyścigu

pobierz video
16.11.2017

Motoryzacja jest jedną z najważniejszych gałęzi polskiego przemysłu, odpowiada za 11,1 proc. łącznej wartości produkcji sprzedanej. Zajmuje drugie miejsce, zaraz po przemyśle spożywczym. Nasz kraj stał się regionalnym liderem w produkcji części i akces

Motoryzacja jest jedną z najważniejszych gałęzi polskiego przemysłu, odpowiada za 11,1 proc. łącznej wartości produkcji sprzedanej. Zajmuje drugie miejsce, zaraz po przemyśle spożywczym. Nasz kraj stał się regionalnym liderem w produkcji części i akcesoriów. Perspektywy dalszego rozwoju sektora motoryzacyjnego w Polsce są korzystne, a większość produkcji nadal będzie kierowana na rynki zagraniczne.

 - Motoryzacja jest jednym z kluczowych sektorów przemysłu w Polsce. Stabilny wzrost branży wspierany przez dobrą koniunkturę na rynku krajowym i zagranicznym, spowodował, że w ocenie Coface dot. sektorów, zaktualizowanej we wrześniu 2017, sektor motoryzacyjny w Polsce pozostał na poziomie ryzyka niskiego - mówi w rozmowie z MarketNews24 Grzegorz Sielewicz, główny ekonomista Coface w Europie Centralnej.

Branża motoryzacyjna w naszym kraju jest w dużym stopniu zależna od popytu zagranicznego, zwłaszcza z Europy Zachodniej. Znajduje to odzwierciedlenie w danych statystycznych, które potwierdzają, że większość produkcji kierowana jest na eksport. Szczególnie dało się to zauważyć, gdy gospodarka Unii Europejskiej w latach 2009 i 2012 przeżywała spadki, a razem z nią malała produkcja fabryk motoryzacyjnych w Polsce. Po tych słabszych latach, kolejne przyniosły jednak odbicie.

W 2016 roku za sprawą nowych inwestycji oraz dzięki ożywieniu na głównych rynkach eksportowych, produkcja polskiego przemysłu motoryzacyjnego wzrosła. Według danych GUS ze wszystkich fabryk ulokowanych w Polsce wyjechało 554,6 tys. samochodów osobowych. To oznacza, że drugi rok z rzędu produkcja samochodów osobowych rosła (+4 proc.). Natomiast produkcja samochodów dostawczych, ciężarowych i autobusów wyniosła 127,2 tys., co stanowiło 1-proc. wzrost.

W 2017 roku produkcja tego typu pojazdów znacznie zwiększyła się – w pierwszych dziewięciu miesiącach tego roku była większa o ponad 37 proc. w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego. Sprzyjała temu dalsza poprawa koniunktury na naszym głównym kierunku eksportowym, czyli w Europie Zachodniej, jak również wyższe moce produkcyjne wsparte przez nowe inwestycje, zwłaszcza uruchomienie produkcji nowego Volkswagena Craftera w fabryce koncernu we Wrześni. Z kolei produkcja samochodów osobowych obniżyła się o 7 proc. r/r w tym samym okresie. Jednak w obliczu oczekiwanego dalszego wzrostu popytu w strefie euro prawdopodobne jest, że w tym roku produkcja pojazdów osobowych w Polsce przekroczy poziom osiągnięty w roku ubiegłym.

 Jak wynika z danych Eurostat, w zeszłym roku przychody producentów motoryzacyjnych w Polsce były niemal o połowę wyższe niż odnotowane w 2010 r. Na przestrzeni tego roku dalej się zwiększały, a w sierpniu 2017 r. wartość produkcji była o ponad 12 proc. wyższa niż w roku poprzednim. Ponadto, producenci motoryzacyjni są znacznym pracodawcą w Polsce – w ubiegłym roku w sektorze tym pracowało ponad 250 tys. osób, co stanowiło ponad 14 proc. zatrudnionych w polskim przemyśle. Łącznie z osobami pracującymi w handlu pojazdami samochodowymi, częściami i akcesoriami oraz naprawami związanymi z motoryzacją poziom zatrudnienia sięgnął prawie 440 tys. pracowników w zeszłym roku.

Załóż konto
Aby móc w pełni korzystać z naszego serwisu należy się zarejestrować.
rejestracja
Nawigacja
Newsy Dla wydawców O nas Współpraca/Oferta Newsletter Regulamin Polityka Prywatności Polityka Cookies
Newsletter
Jeżeli chcesz być informowany przez nas tylko o najważniejszych informacjach zapisz się do naszego newslettera już teraz
zapisz się
Kontakt

VideoTarget Sp. z o.o.
ul. Prosta 70
00-838 Warszawa
NIP: 521 371 76 87
 
redakcja@marketnews24.pl