Ponad tysiąc spóźnień pociągów, za które pasażerom przysługiwały odszkodowania
Ponad 43 tys. pociągów miało spóźnienia w I kw. br., jednak były to opóźnienia nie większe niż 5 minut. Pasażer może uzyskać częściową refundację ceny biletu, gdy takie poślizgi były większe niż 60 minut. Refundacja jest wyższa, gd
Ponad 43 tys. pociągów miało spóźnienia w I kw. br., jednak były to opóźnienia nie większe niż 5 minut. Pasażer może uzyskać częściową refundację ceny biletu, gdy takie poślizgi były większe niż 60 minut. Refundacja jest wyższa, gdy opóźnienie okaże się większe niż 2 godziny. Jako pasażerowie nadal bardzo rzadko korzystamy z praw do odszkodowania.
Uzyskanie odszkodowania nie jest skomplikowane, jednak istnieje kilka przypadków, gdy pociąg się spóźnił nawet o kilka godzin, a refundacji nie uzyskamy.
O tym jakie odszkodowania przysługują pasażerom kolei w rozmowie z MarketNews24 mówi Piotr Kuźmiński, prawnik z firmy D.A.S. Towarzystwo Ubezpieczeń Ochrony Prawnej SA.
W przypadku opóźnień pociągów, najistotniejsze prawa nabywamy po 1 godzinie czekania. Jak wskazują przepisy, gdy zachodzi uzasadnione przypuszczenie ponad 60-minutowego opóźnienia przyjazdu do miejsca przeznaczenia pasażer zyskuje prawo do: zwrotu kosztu zakupionego biletu, zmiany trasy i skorzystania z najbliższych możliwych połączeń do docelowej lokalizacji na porównywalnych, bezpłatnego przejazdu do miejsca rozpoczęcia podróży w najbliższym możliwym terminie, gdy dalsza podróż jest bezcelowa, bo nie możne już zrealizować swoich pierwotnych planów.
Dodatkowo, w przypadku pociągów dalekobieżnych, typu Express, Express InterCity, EuroCity, EuroNight, po godzinie oczekiwania pasażer zyskuje prawo do rekompensaty w wysokości 25% ceny biletu, a gdy opóźnienie najbliższych możliwych połączeń do docelowej lokalizacji na porównywalnych przekroczy 2 godziny wzrasta ona do 50%. Warto pamiętać, że regulacje te nie obejmują przewozów miejskich, podmiejskich i regionalnych.
Prawo do częściowego zwrotu ceny biletu w ramach rekompensaty jest niezależne od przyczyn opóźnienia. Przewoźnik nie może się w takim wypadku powołać np. na siłę wyższą, jak trudne warunki pogodowe. Z drugiej strony pasażer traci możliwość wnioskowania o reklamację czy odszkodowanie, jeśli przed dokonaniem zakupu biletu na przejazd został on poinformowany o opóźnieniu.
Trzeba jednak pamiętać, że o odszkodowanie za opóźnienie możemy ubiegać się tylko, gdy cena biletu przekracza minimalny próg równowartości 4 euro. Pomocne w uzyskaniu odszkodowania może być też poświadczenie o opóźnieniu, które uzyskamy u pracownika danego przewoźnika, np. kierownika pociągu. Warto występować o takie poświadczenie w każdym przypadku. Samą reklamację oraz wniosek o rekompensatę należy złożyć nie później niż rok od nieterminowego przejazdu. Przewoźnik musi odpowiedzieć na ten wniosek w ciągu 30 dni.
Pamiętajmy też, aby wszystkie wysłane lub otrzymane dokumenty kopiować i zachowywać te kopie. Będą potrzebne, jeśli przewoźnik nie odpowie na reklamację lub ją odrzuci i będziemy chcieli odwołać się od jego decyzji w innych instytucjach.