Szybciej pomiędzy Poznaniem i Wrocławiem
Nowe 19 km trasy S5 między Poznaniem a Wrocławiem: oddano do eksploatacji odcinek drogi pomiędzy węzłem Korzeńsko, a węzłem Krościna
Nowe 19 km trasy S5 między Poznaniem a Wrocławiem: oddano do eksploatacji odcinek drogi pomiędzy węzłem Korzeńsko, a węzłem Krościna.
Docelowo w Polsce droga ekspresowa S5 będzie miała długość około 360 km i połączy kraj poprzez AOW A8 na węźle Wrocław Północ z autostradą A1 na węźle Nowe Marzy w okolicy Grudziądza, umożliwi kierowcom szybki dojazd do autostrady A4 i S8. Mówi o tym w rozmowie z MarketNews24 Jan Krynicki z GDDKiA.
Budowa drogi ekspresowej S5 na Dolnym Śląsku na odc. Korzeńsko – Wrocław podzielona została na 3 zadania o łącznej długości 48 km:
- zadanie I – od Korzeńska (km 108+758) do km 123+700 ma długość 14,9 km, gdzie wykonawcą jest Konsorcjum firm: Lider – Budimex S.A., Partnerem STRABAG Sp. z o.o.
- zadanie II - km 123+700 – 137+500 ma długość 13,8 km, gdzie wykonawcą jest Dragados S.A.
- zadanie III - ok. 137+500 do węzła Widawa Wrocław (wraz z węzłem) ma długość 19,3 km, gdzie wykonawcą jest ASTALDI S.p.A.
Nadzór nad inwestycją prowadzi konsorcjum firm Lider ECMG GmbH, Partnerem jest SGS Polska Sp. z o.o. W ramach inwestycji łącznie powstanie 7 węzłów drogowych (Żmigródek, Żmigród, Krościna, Prusice, Trzebnica, Kryniczno, Widawa), 46 obiektów mostowych, 4 Miejsca Obsługi Podróżnych Morzęcino (MOP): Morzęcino Zachód II i Wschód III, Wisznia Mała Zachód III i Wschód II, Obwód Utrzymania Drogowego przy w. Krościna. Całkowity koszt projektu zaplanowano na 1 861 183 230, 00 PLN, natomiast wartość dofinansowania ze środków Unii Europejskiej wynosiło ponad 900 mln zł (911 126 425, 26 PLN).
Inwestycja zrealizowana w systemie „Projektuj i Buduj”, który umożliwiła dostosowywanie projektu wykonawczego do zmieniających się w trakcie budowy uwarunkowań technicznych, bez konieczności zmiany przedmiotu zamówienia publicznego, a tym samym zmiany umowy z Generalnym Wykonawcą, który podejmował się zarówno zaprojektowania, jak i realizacji inwestycji, aż po jej odbiór końcowy.
Najważniejszymi celami inwestycji było stworzenie bezpiecznego odcinka drogi ekspresowej, która zapewnia wysoki komfort dalekobieżnego ruchu drogowego o dużych prędkościach podróży, ułatwienie międzynarodowego transportu drogowego, budowa szybkiego i sprawnego połączenia pomiędzy dużymi miastami, zapewnienie połączenia drogowego o wysokim stopniu bezpieczeństwa i komforcie ruchu, zmniejszenie oddziaływania na środowisko, dopuszczenie ruchu pojazdów ciężkich o nacisku do 115 KN na oś. Natomiast cele pośrednie inwestycji to poprawa przepustowości układu transportowego, wzrost atrakcyjności terenów i zmniejszenie bezrobocia w regionie. S5 pozwoli wyprowadzić ruch z terenów zabudowanych, co oznacza mniejszy hałas, mniej spalin i mniejsze zużycie dróg lokalnych przebiegających przez poszczególne miejscowości.