Spółka jednego z najbogatszych Polaków realizuje kontrakt za 300 milionów złotych
Nowosądecki Newag przekazał małopolskiemu samorządowi 6 pociągów IMPULS. Kontrakt z Newagiem opiewa na 300 milionów złotych. To element strategii usprawnienia komunikacji w regionie
Nowosądecki Newag przekazał małopolskiemu samorządowi 6 pociągów IMPULS. Spełniają najbardziej wymagające normy europejskie. Kolejne 6 składów trafi do samorządu w połowie lutego 2017 r. Kontrakt z Newagiem opiewa na 300 milionów złotych. To element strategii usprawnienia komunikacji w regionie. Tylko w ubiegłym roku Koleje Małopolskie zwiększyły o milion liczbę przewiezionych pasażerów. Docelowo chcą mieć 60 składów pociągów.
Kontrakt z Newagiem na produkcję 12 pociągów podpisano w marcu, a już w listopadzie 6 składów zostało oddanych Małopolsce. Newag jeszcze na początku tego stulecia zajmował się głównie naprawą taboru kolejowego, o produkcji nikt nie marzył. Dopiero po przejęciu zakładu przez inwestora strategicznego, Zbigniewa Jakubasa, stworzono plany budowy pociągów. Upór i konsekwencja, a także ok. 350 milionów inwestycji, zaowocowały zbudowaniem jednej z najnowocześniejszych fabryk w Polsce. Jak mówi Zbigniew Jakubas, prezes Rady Nadzorczej spółki – od młotka i imadła, zakłady przeszły do komputera i najnowocześniejszych technologii.
Pociągi Newagu poruszać się będą z prędkością 160 km/ h. W wyścigu z Nowego Sącza do Krakowa, w którym pociąg ścigał się z samochodem, prowadzonym przez Michała Kościuszkę, wygrał pociąg. Ta zabawa pokazuje jak nowoczesne są produkty Newagu. Dzięki konsekwencji, zakładom udało się nawiązać koprodukcję z gigantami na rynku, takimi jak Siemens. To z kolei pozwala na sprzedaż pociągów do Włoch, składów metra do Sofii oraz dostarczanie pociągów do regionalnych przewoźników. Co istotne 70% podzespołów powstaje w Polsce.
Zarząd stawia na młodych, ambitnych menedżerów. Średnia wieku to nieco ponad 30 lat. Rozwojem zajmuje się zespół około 300 inżynierów, produkcja wymaga wysokich kwalifikacji. Zmiana odbywa się naturalnie. Większość zasłużonych pracowników odchodzi na emeryturę.
W ciągu najbliższych 5 lat modernizacja kolei ma pochłonąć 12 miliardów złotych, te pieniądze trafią do producentów oferujących najwyższą jakość. A Newag dodatkowo wybiera się na podbój Niemiec, najbardziej wymagającego rynku na świecie. To plan na najbliższe lata, poparty ponad stuletnią historią zakładu.