Trudna sytuacja polskich producentów czekolady
Konsumpcja czekolady w Polsce przestała rosnąć, a jest to rynek, którego wartość to 6 mld zł
Konsumpcja czekolady w Polsce przestała rosnąć, a jest to rynek, którego wartość to 6 mld zł. Producenci mają kłopoty, bo rentowność produkcji maleje.
Wartość całego rynku słodyczy w Polsce oceniana jest na 12 mld zł rocznie. Z tego połowa przypada na słodycze z czekolady. Rynek czekolady jest więc największą częścią rynku słodyczy.
Konsumpcja czekolady przestała rosnąć, ale to nie jedyny problem branży. Ceny światowe kakao i surowców pochodnych wzrosły dwukrotnie. Z ostatnich zmian rynkowych dotkliwe są skutki spadku kursu złotego, zwłaszcza wobec brytyjskiego funta, co podraża koszty importu, a polscy producenci zaopatrują się na londyńskiej giełdzie towarowej.
-Ceny wyrobów czekoladowych na polskim rynku rosną tylko w niewielkim stopniu, gdyby rosły szybciej zabilibyśmy sprzedaż czekolady - mówi w rozmowie z MarketNews24 Maciej Herman, dyr. sprzedaży i marketingu LOTTE Wedel sp. z o.o. - Potężna jest też cenowa presja sieci detalicznych wywierana na producentów.