Niskie ceny przestają być polskim atutem eksportowym
Nasz handel zagraniczny przestał zwiększać polski PKB. Po wielu kwartałach przewagi eksportu nad importem, tendencje zmieniły się. To dlatego, że zbyt niskie były inwestycje przedsiębiorstw, a konkurowanie tylko niskimi cenami nie jest już wystarczając
Nasz handel zagraniczny przestał zwiększać polski PKB. Po wielu kwartałach przewagi eksportu nad importem, tendencje zmieniły się. To dlatego, że zbyt niskie były inwestycje przedsiębiorstw, a konkurowanie tylko niskimi cenami nie jest już wystarczającym atutem.
Obroty towarowe handlu zagranicznego w pierwszym kwartale br. wyniosły w cenach bieżących 218,8 mld zł w eksporcie oraz 222,8 mld zł w imporcie. Ujemne saldo ukształtowało się na poziomie 4,0 mld zł, podczas gdy w analogicznym okresie roku ubiegłego było dodatnie i wyniosło 2,9 mld zł. W porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku eksport wg. GUS spadł o 0,8 proc., a import wzrósł o 2,3 proc.
- Spada atrakcyjność eksportu związanego z przemysłem motoryzacyjnym- mówi w rozmowie z MarketNews24 dr Bohdan Wyżnikiewicz, prezes Instytutu Prognoz i Analiz Gospodarczych, były prezes GUS i b.wiceprezes Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową. - Jednak przyczyny są poważniejsze, inwestycje polskich przedsiębiorstw były zbyt niskie, oferujemy produkty, których nowoczesność rośnie zbyt powolnie, a kończą się czasy, gdy odnosiliśmy sukcesy dzięki niskiej cenie.