Odrzucenie rówieśnicze w szkole i wczesna profilaktyka
Zapobieganie odrzucaniu dziecka przez rówieśników oraz pomaganie dzieciom już dotkniętym tym problemem wymaga współpracy z rodzicami, dzieckiem oraz nauczycielem w przedszkolu lub w szkole.
W jaki sposób możemy o to zadbać? Według dr. hab. nauk humanistycznych w dziedzinie pedagogiki Marii Deptuły kluczem jest wsparcie rodziców w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczej.
Autorka w ramach takiej pomocy eksponuje dwa wątki: zapobieganie powstawania pozabezpieczanego przywiązania u dziecka oraz wspieranie rozwoju kompetencji wychowawczych.
Pierwszy z nich realizować można poprzez uświadomienie sobie przez rodziców własnego stylu przywiązania (bezpieczny, ambiwalentny, lękowy) oraz jego wpływu na relacje (także z dzieckiem).
- Profesor Deptuła proponuje dwutorowe rozwinięcie kompetencji rodziców – mówi w rozmowie z MarketNews24 Mateusz Kurek, psycholog i psychoterapeuta w Centrum CBT. - Po pierwsze, aby nauczyć rodziców nowych kompetencji wychowawczych, a po drugie, żeby zapobiegać rozprzestrzenianiu się pozabezpiecznego stylu przywiązania.
Jeżeli chodzi o style przywiązania, to w skrócie mówią one o obrazie naszych rodziców w umysłach. Uświadomienie sobie własnego stylu przywiązania i konsekwencji tego jaki ten styl może mieć wpływ na wychowanie dziecka przez rodziców okazuje się bardzo skutecznym narzędziem do tego, aby zapewnić dziecku odpowiednie wychowanie.
- Wspieranie rozwoju kompetencji wychowawczych rodziców, takich jak np. komunikacja z dzieckiem, stawiani granic, budowanie więzi z dzieckiem opartej na miłości, bliskości i wzajemnym szacunku, może odbywać się zaś poprzez warsztaty dla rodziców, edukację lub nawet wizyty asystenta rodziny, a więc nowego zawodu powołanego w 2011 r m.in. właśnie do takich zadań – wyjaśnia M.Kurek z Centrum CBT.