Newsy Dla wydawców O nas Współpraca/Oferta Newsletter Regulamin Rejestracja Zaloguj się
Kategorie
Gospodarka
Kraj Unia Europejska Świat
Edukacja Energetyka Finanse
Finanse osobiste Wyniki Finansowe
Firma Handel Manager Media i Marketing Medycyna Motoryzacja Nieruchomości i Budownictwo Podatki Prawo Przemysł Rolnictwo Teleinformatyka
Hardware Telefonia
Transport Turystyka Żywność Kultura i Rozrywka Sport i rekreacja Zdrowie i Uroda Infografiki Materiały prasowe
InwestycjeZagraniczne.com StrefyNieruchomości.pl

Opłacalność inwestowania w fotowoltaikę

pobierz video
13.01.2025

Wydajność komponentów ma decydujący wpływa na opłacalność inwestowania w wybierane instalacje fotowoltaiczne. Jednak zwraca na to uwagę zaledwie 14% prosumentów.

GlobEnergia i LONGi przygotowały raport „Fotowoltaika w Polsce, głos branży i prosumentów”, który powstał na podstawie ankiety opracowanej na podstawie próby 608 respondentów (282 prosumentów, 326 osób z branży). Łącznie przeanalizowano 1912 odpowiedzi. Na podstawie wyników ankiety, która została przeprowadzona w dniach 18.09–11.11.2024 r., można wyciągnąć kilka kluczowych wniosków dotyczących aktualnych wyzwań, opinii oraz prognoz dla rynku fotowoltaiki w Polsce.

Najważniejsze funkcjonalności instalacji PV według branży to współpraca z taryfami dynamicznymi i zasilanie awaryjne.

Prosumenci kładą większy nacisk na funkcję zasilania awaryjnego (32%) niż współpracę z taryfami dynamicznymi (26%). Dominującym kryterium jest cena komponentów, wskazywana przez obie grupy jako najważniejsza (ok. 30%). Istotna jest także wydajność komponentów oraz dostępność na rynku.

Najczęściej używane są trzy marki modułów PV. Estetyka modułów odgrywa niewielką rolę w decyzjach zarówno prosumentów (8%), jak i branży (2%).

Branża była zgodna co do czynnika ceny. Aż 33% ankietowanych zaznaczyło tę opcję, mimo iż do wyboru były w sumie trzy możliwości. Fakt ten podkreśla istotę tego czynnika dla firm wykonawczych przy doborze komponentów. Drugimi co do znaczenia czynnikami, jednak daleko w tyle za ceną, okazały się być wydajność komponentów i możliwość finansowania. Obu tym opcjom przypadło lekko ponad 14% głosów. Równie ważne dla osób z branży okazały się być parametry techniczne (12%) oraz dostępność komponentów (13%). Znajomość dostawcy, wygląd czy renoma to czynniki odgrywające najmniejszą rolę dla branżowców.

Po zmianie zasad rozliczeń nowych prosumentów zaczął obowiązywać system rozliczeń net-billing i system stał się bardzo niezrozumiały dla konsumentów. Główne bariery inwestowania w fotowoltaikę wskazane przez obie grupy – przez producentów i prosumentów - to ograniczony dostęp do sieci i właśnie niekorzystne warunki systemu rozliczeń (net-billing).

- Planując inwestycje w OZE zarówno firmy jak i konsumenci powinni uwzględniać najlepszą dostępną technologię, ponieważ jest istotna przy wyliczaniu stopy zwrotu z tejże inwestycji, a jednak tylko 14% odbiorców instalacji fotowoltaicznych zwraca na wydajność - mówi w rozmowie z MarketNews24 dyr. Daniel Moczulski z LONGi SOLAR. – To błąd, ponieważ nowe technologie umożliwiają osiągnięcie wysokich poziomów wydajności na naszych dachach.

Załóż konto
Aby móc w pełni korzystać z naszego serwisu należy się zarejestrować.
rejestracja
Nawigacja
Newsy Dla wydawców O nas Współpraca/Oferta Newsletter Regulamin Polityka Prywatności Polityka Cookies
Newsletter
Jeżeli chcesz być informowany przez nas tylko o najważniejszych informacjach zapisz się do naszego newslettera już teraz
zapisz się
Kontakt

VideoTarget Sp. z o.o.
ul. Prosta 70
00-838 Warszawa
NIP: 521 371 76 87
 
redakcja@marketnews24.pl