Newsy Dla wydawców O nas Współpraca/Oferta Newsletter Regulamin Rejestracja Zaloguj się
Kategorie
Gospodarka
Kraj Unia Europejska Świat
Edukacja Energetyka Finanse
Finanse osobiste Wyniki Finansowe
Firma Handel Manager Media i Marketing Medycyna Motoryzacja Nieruchomości i Budownictwo Podatki Prawo Przemysł Rolnictwo Teleinformatyka
Hardware Telefonia
Transport Turystyka Żywność Kultura i Rozrywka Sport i rekreacja Zdrowie i Uroda Infografiki Materiały prasowe
InwestycjeZagraniczne.com StrefyNieruchomości.pl

Polska inflacja czekoladowa najwyższa w Europie

pobierz video
04.11.2025

Inflacja czekoladowa w Polsce była rekordowo wysoka. Jednak kakao na światowych rynkach potaniało od początku roku niemal o połowę, ale tej zmiany jeszcze nie widzimy w polskich sklepach. Możliwe, że zobaczymy niższe ceny, ale w grudniu.

Po kilku latach bardzo słabych pod względem produkcji sytuacja poprawiła się ostatnio, jednak nadal nie jest bliska rekordowym poziomom produkcji.

- Dla inwestorów kakao jest niemal najgorszym surowcem w tym roku, gorzej ma się mrożony sok pomarańczowy – mówi w rozmowie z MarketNews24 Michał Stajniak, wicedyrektor Działu Analiz XTB. – Jest to przede wszystkim efekt słabego popytu na kakao. Pojawiła się nawet destrukcja popytu, a z taką mamy do czynienia, gdy cena jest zbyt wysoka i popyt zaczyna reagować drastycznym spadkiem. I takie spadki miały miejsce.

Ceny w okolicach 10 tys. USD/t dla producentów okazały się ekstremalnie wysokie, wiele spółek zaliczyło straty finansowe na produkcji swoich wyrobów. Producenci zareagowali obniżeniem produkcji, jednocześnie podnosząc ceny. Reakcja konsumentów była negatywna, co zwłaszcza dotyczy czekolady.

- Spadek światowych cen dał nadzieję, że nie będziemy mieli już droższych wyrobów czekoladowych – komentuje ekspert XTB. – Jednak ceny akceptowalne dla producentów nie tylko w Polsce, ale i w Europie można oceniać na 4 000 – 5 000 USD za tonę, co historycznie i tak byłoby relatywnie wysoką ceną.

Na naszym rynku proces dostosowywania się producentów do sytuacji to nie tylko wyższe ceny wyrobów, ale także zmniejszenie standardowej tabliczki czekolady ze 100 g do 80 g. Pojawiło się zjawisko shrinkflacji, w którym producenci zmniejszają ilość produktu w opakowaniu przy zachowaniu dotychczasowej ceny.

- Inflacja czekoladowa w Polsce była najwyższa w Europie w okresie ostatnich pięciu lat – dodaje M.Stajniak z XTB. – Polska należy do największych producentów czekolady, a więc sytuacja działała na niekorzyść rodzimych firm.

Bardzo silny złoty sprawił, że kakao stało się bardziej dostępne dla polskich firm. A teraz czekamy na szczyt sezonu zbiorów kakao, efekty poznamy w listopadzie i grudniu. I wtedy okaże się czy czekolada stanieje.

Załóż konto
Aby móc w pełni korzystać z naszego serwisu należy się zarejestrować.
rejestracja
Nawigacja
Newsy Dla wydawców O nas Współpraca/Oferta Newsletter Regulamin Polityka Prywatności Polityka Cookies
Newsletter
Jeżeli chcesz być informowany przez nas tylko o najważniejszych informacjach zapisz się do naszego newslettera już teraz
zapisz się
Kontakt

VideoTarget Sp. z o.o.
ul. Prosta 70
00-838 Warszawa
NIP: 521 371 76 87
 
redakcja@marketnews24.pl