Polski eksport do Francji wzrósł 7-krotnie przez 20 lat
Francja jest strategicznym rynkiem dla polskich firm, dając im dostęp nie tylko do 68 mln francuskich konsumentów, ale także do innych francuskojęzycznych krajów w Europie i Afryce.
Firmy francuskie stworzyły w Polsce 227 tys. bezpośrednich miejsc pracy i co najmniej drugie tyle pośrednich, u swoich dostawców i partnerów. W Polsce działa 1200 firm z udziałem kapitału francuskiego. W krajowym sektorze przedsiębiorstw stanowią około 4% całkowitego zatrudnienia i przychodów podmiotów zatrudniających 10 i więcej osób. Jednocześnie odpowiadają one za około 5% łącznych nakładów inwestycyjnych i wartości dodanej generowanej przez małe, średnie i duże firmy działające w Polsce.
Spółki zależne od kapitału francuskiego nie są najliczniejszą grupą firm zagranicznych w naszym kraju, ale zaliczają się do podmiotów o największej przeciętnej skali działalności. Jak wynika z raportu Francusko Polskiej Izby Gospodarczej (CCiFP) średnie zatrudnienie wynosi blisko 500 osób, wobec niecałych 300 pracowników wśród ogółu firm zagranicznych w Polsce.
Pod względem skali działalności, efektywności biznesowej oraz aktywności inwestycyjnej firmy francuskie pozytywnie wyróżniają się nie tylko na tle średniej, ale też podmiotów kontrolowanych przez kapitał z krajów ze ścisłej czołówki inwestorów obecnych w Polsce (Niemcy, USA, Wielka Brytania, Holandia). Cechują je najwyższe w tej grupie przeciętne przychody, zatrudnienie oraz relacja nakładów inwestycyjnych do przychodów.
Wartość wymiany handlowej między Francją a Polską osiągnęła w 2023 r. poziom 35 mld EUR, z nadwyżką handlową Polski w wysokości aż 8,4 mld EUR. Polski eksport do Francji dynamicznie rośnie, notując rekordowy poziom 21,5 mld EUR w 2023 roku, co stanowi ponad 7-krotny wzrost w ciągu ostatnich 20 lat. Francja jest dziś trzecim najważniejszym rynkiem dla polskiego eksportu.
- Polska jest kluczowym rynkiem dla francuskich firm poszukujących możliwości ekspansji w Europie Środkowo-Wschodniej - mówi w rozmowie z MarketNews24 Adam Zohry, Executive Manager M&A, Forvis Mazars in Poland. – Z kolei Francja jest strategicznym rynkiem dla polskich firm, dając im dostęp nie tylko do 68 mln francuskich konsumentów, ale także do innych francuskojęzycznych krajów w Europie i Afryce.
Skumulowana wartość akcji i innych form udziałów kapitałowych w podmiotach francuskich będących w posiadaniu polskich spółek wzrosła pomiędzy 2017 a 2022 rokiem o około 80%, a łączny stan należności z tytułu polskich inwestycji bezpośrednich we Francji wyniósł w 2022 r. ponad 4 mld PLN.