Polski rynek języków obcych to 6 mld zł. Czy czeka go technologiczna rewolucja?
Wartość rynku języków obcych w Polsce to 6 mld zł rocznie. Rynek jest bardzo rozdrobniony, trudno o jego konsolidację, gdy tak wiele dzieje się w szarej strefie. Rekordowa inflacja i nowe technologie mogą to zmienić.
Specyfika rynku jest taka, że nie ma żadnej bariery finansowej, aby się na nim pojawić. Żeby uczyć języka obcego nie potrzeba żadnego kapitału, wystarczy opublikować ogłoszenie, żeby na nim zaistnieć i zarabiać.
- Rynek jest bardzo rozdrobniony ponieważ bariera wejścia jest niemal zerowa, tego typu usługi świadczy kilkadziesiąt tysięcy podmiotów, a najwięcej dzieje się w szarej strefie, istnieje też ponad 3 tys. szkół samego języka angielskiego – mówi w rozmowie z MarketNews24 Cezary Chałupa, członek zarządu Multilango.com. – Jeżeli jednak zrobić coś jakościowego, wykraczającego poza korepetycje, to ta bariera finansowa staje się tym wyższa, im bardziej chcemy zadbać o odpowiednią grupę lektorów języków obcych, jak i o bezpieczeństwo uczestników w internecie, przy jednoczesnym wykorzystaniu najnowszej technologii.
Jako startup Multilango.com pozyskało finansowanie z funduszu CZYSTA3.VC, zaliczanego do grupy funduszy pozyskujących kapitał z Unii Europejskiej. Stało się to za pośrednictwem Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBR), przy wykorzystaniu grantu z puli na badania i rozwój (B+R).
- Najważniejsze w ramach grantu na badania i rozwój było stworzenie technologii, która umożliwia bezpieczne korzystanie z usługi i pomaga w nauce języków, umożliwiając jednocześnie jej udostępnienie jako benefitu wielu przedsiębiorstwom i ich pracownikom w modelu business to business – wyjaśnia Cezary Chałupa.
Chwila do wejścia na rynek wydaje się idealna.. Z jednej strony wyniki finansowe firm w Polsce są dobre, wg. GUS ich zysk netto wzrósł o 29,5% r/r w I półroczu i jednocześnie silny jest rynek pracownika, pracownicy oczekują podwyżek i benefitów. Jednak w sierpniu o ile inflacja konsumencka była rekordowo wysoka (16,1% r/r), to jednak był to miesiąc o tyle szczególny, że wzrost średniego wynagrodzenia był tym razem niższy od wzrostu cen (12,7% r/r).
Badania ujawniają, że w hierarchii benefitów pracowniczych szkolenia językowe i zawodowe znajdują się tuż za ochroną zdrowia i życia, a młodzi ludzie, którzy w ciągu najbliższych lat będą stanowili znakomitą większość pracowników przedsiębiorstw wskazują na fakt, że elastyczność czasu i miejsca pracy oraz inwestycja w indywidualny rozwój to rzeczy, których już poszukują u pracodawców. To i obecne zmiany na rynku wydają się sprzyjać modelowi, który wnosi na rynek Multilango.com.
Rynek benefitów zmienił się już bardzo z powodu pandemii, przed nami zmiany związane z inflacją i zagrożeniem recesją. Wzrosło zainteresowanie benefitami związanymi z dostępem do lekarzy, a bardzo spadło zainteresowanie innymi - zwłaszcza sportowymi, firmy tym się zajmujące dopiero powracały do dodatniej rentowności. Z analizy Hays Poland z 2022 r. wynika, że podstawowy pakiet medyczny to w obecnych czasach za mało. Aż 34 proc. badanych chce mieć dostęp do oferty rozszerzonej, również w zakresie wsparcia i promocji zdrowia psychicznego. Jednocześnie z tegorocznego raportu EY wynika, że aż 80 proc. wykwalifikowanych pracowników rozważa zmianę pracy w ciągu najbliższych 12 miesięcy, a doświadczenie pandemii u wielu osób spowodowało gwałtowne przewartościowanie, zmieniając rynek pracy i oczekiwania wobec pracodawcy. Z raportu Deloitte „Od fali odejść do fali zmian. Czy jesteśmy gotowi na nowe podejście do pracy?” dowiadujemy się, że bardzo atrakcyjnym benefitem staje się elastyczny czas pracy.
- Reprezentujemy branżę edukacyjną, ale chcemy wykorzystać obszar benefitów pracowniczych, łącząc zalety Ubera i karty Multisport – dodaje Cezary Chałupa. – Tak jak Uber kojarzy osoby, które chcą się przemieścić z punktu A do punktu B, z kierowcami, którzy tę usługę wykonają, tak my przy pomocy naszej platformy cyfrowej kojarzymy osoby chcące się uczyć w pracy języków obcych z profesjonalnymi lektorami, którzy zapewnią im edukację językową na odpowiednim poziomie. Z dowolnego miejsca, w czasie przez nich wybranym. Natomiast Multisport kojarzy się z modelem subskrypcyjnym, zapewniającym pracownikom firm w ramach jednej opłaty dostęp do różnego rodzaju obiektów sportowych. W naszym przypadku po raz pierwszy w ramach jednej opłaty subskrypcyjnej pracownicy otrzymali dostęp do całej różnorodności dostępnych języków i lektorów.