Polski transport rozwija tempo
Liczba towarów przewożonych przez polskie firmy transportowe wzrosła o około 18%. Wiąże się to głównie z eksportem na Zachód. W porównaniu do wyników innych państw Unii Europejskiej jest to znacząca zmiana.
Na obecną sytuację złożyło się wiele elementów. Między innymi rozwój transportu w całej Unii, związany z korzystnymi warunkami gospodarczymi. Dodatkowo, polskie firmy po 15 latach od wejścia do UE, czują się już pewnie na rynku europejskim.
- Istnieją jednak czynniki stanowiące zagrożenie dla dalszego dynamicznego rozwoju polskich podmiotów transportowych. To na przykład Brexit, czy niestabilna sytuacja cen paliw w ostatnich miesiącach na rynkach światowych – mówi dr inż. Andrzej Michalak, Prezes Zarządu Fundacji Wizja Rozwoju.
Branża transportowa pokłada duże nadzieje w inwestycji Via Carpatia. Dzięki niej możliwy będzie szybszy i tańszy transport na południe Europy. Cały czas należy mieć jednak na uwadze ryzyko związane z inwestycją.
Intensywnie rozwija się również transport morski i lotniczy. Z tym ostatnim związany jest Centralny Port Komunikacyjny, który pomoże zwiększyć liczbę przewożonych towarów w transporcie intermodalnym. Planowane jest również zwiększenie przeładowności w polskich portach.
Biorąc pod uwagę wszystkie zmiany i prognozy, polskie podmioty gospodarcze pozytywnie patrzą w przyszłość. Dotychczasowe obawy związane z przewożeniem towarów ustępują realnym inwestycjom i większym możliwościom.
Zagadnienia dotyczące transportu będą jednym z tematów rozmów podczas II Forum Wizja Rozwoju. Jest to największe wydarzenie gospodarcze w północnej Polsce. Odbędzie się w gdyńskiej Akademii Marynarki Wojennej w dniach 24-25 czerwca 2019 r. W harmonogramie znalazło się sto debat upamiętniających stulecie odzyskania niepodległości.
Patronat honorowy nad II Forum Wizja Rozwoju objął Premier Mateusz Morawiecki.
Mecenasem wydarzenia został PKN Orlen. Partnerzy strategiczni to Bank Gospodarstwa Krajowego, KGHM Polska Miedź S.A. oraz LOTOS S.A. Partnerami głównymi Forum są ENERGA S.A, Fundacja KGHM Polska Miedź i Totalizator Sportowy Sp. z o.o., a Partnerem+ Bank PKO BP. Pozostali partnerzy to: Agencja Rozwoju Przemysłu S.A., DGT Sp. z o.o., Gas Storage Poland Sp. z o.o., Jastrzębska Spółka Węglowa S.A., Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Polski Fundusz Rozwoju, Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna Sp. z o.o., Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. i Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. Partnerami kolejowymi są PKP S.A. oraz POLREGIO Sp. z o.o.