Rola wsparcia rówieśniczego u osób w spektrum autyzmu
Akceptacja przez grupę rówieśniczą jest istotna na różnych etapach życia każdej osoby.
Osoby w spektrum autyzmu mogą komunikować się w sposób odmienny od swoich rówieśników. Mogą inaczej odbierać i interpretować informacje oraz wysyłane komunikaty, przez co nawiązywanie i podtrzymywanie relacji rówieśniczych i koleżeńskich może być trudniejsze dla osób w spektrum autyzmu.
- Nie zawsze jest to zrozumiałe dla rówieśników, a z tego powodu osoby w spektrum autyzmu mogą być znacznie częściej narażone na odrzucenie, na izolację społeczną – mówi w rozmowie z MarketNews24 Anna Droś, psycholog w trakcie szkolenia psychoterapeutycznego w Centrum CBT. – Badania przeprowadzone w ramach Raportu z Ogólnopolskiego Wpisu Autyzmu potwierdzają, że młodzież w spektrum autyzmu znacznie częściej doświadcza nękania czy przemocy ze strony rówieśników, dlatego tak ważnie jest włączanie rówieśników i społeczeństwa do wsparcia osób w spektrum autyzmu.
Zazwyczaj osoby z tą diagnozą uczą się różnych umiejętności i oddziaływań, które mają na celu poprawić ich umiejętności komunikacyjne, emocjonalne i społeczne. Jednak generalizacja tych umiejętności w innych, nowych sytuacjach bądź nowych nieprzewidywalnych środowiskach może być znacznie trudniejsza. Dlatego tak istotne jest, aby włączyć w ten proces rówieśników, którzy mogą uczyć się rozumienia komunikatów jakie wysyłają osoby w centrum autyzmu, bo dzięki takiemu wzajemnemu zrozumieniu i akceptacji taka komunikacja między rówieśnikami jest możliwa. Dzięki temu proces odrzucenia może zostać zminimalizowany i zredukowany.
Osoby w centrum autyzmu często potrzebują nawiązywać relacje koleżeńskie, natomiast jest to dla nich trudniejsze i dlatego proces ten wymaga wsparcia od osób z otoczenia.
- Bardzo polecane i skuteczne są programy wsparcia rówieśniczego, właśnie dlatego, że osoby z otoczenia mogą uczyć się wzajemnej komunikacji – ocenia Anna Droś z Centrum CBT.