Newsy Dla wydawców O nas Współpraca/Oferta Newsletter Regulamin Rejestracja Zaloguj się
Kategorie
Gospodarka
Kraj Unia Europejska Świat
Edukacja Energetyka Finanse
Finanse osobiste Wyniki Finansowe
Firma Handel Manager Media i Marketing Medycyna Motoryzacja Nieruchomości i Budownictwo Podatki Prawo Przemysł Rolnictwo Teleinformatyka
Hardware Telefonia
Transport Turystyka Żywność Kultura i Rozrywka Sport i rekreacja Zdrowie i Uroda Infografiki Materiały prasowe
InwestycjeZagraniczne.com StrefyNieruchomości.pl

Spór o dziedziczenie majątku firmy rodzinnej nie został jeszcze zakończony

pobierz video
28.04.2021

W kwietniu zakończyły się konsultacje dotyczące ustawy o fundacji rodzinnej. Największe emocje właścicieli polskich firm rodzinnych związane są z uprawnieniami zachowkowymi spadkobierców fundatora.

Aktualnie proponowane przepisy, związane ze zmianami w Kodeksie Cywilnym, jasno wskazują, że majątek wniesiony przez fundatora do fundacji (która z prawnego punktu widzenia jest osobą trzecią wobec fundatora) będzie podlegał zaliczeniu do masy spadkowej, tak samo jak darowizny dokonane na rzecz spadkobierców fundatora oraz osób uprawnionych do zachowku.

Oznacza to brak jakiegokolwiek ograniczenia czasowego, a firmy rodzinne uważają, że jest to rozwiązanie bardzo niebezpieczne. Dla porównania, darowizna dokonana na rzecz osoby trzeciej podlega zaliczeniu do masy spadkowej tylko w okresie 10 lat od dnia dokonania darowizny. W praktyce oznacza to, że jeżeli spadkodawca umrze np. po 11 latach od dokonania takiej darowizny, jej wartość nie będzie zaliczana do masy spadkowej. Tym samym nie będzie miała wpływu na wysokość ewentualnych roszczeń o zachowek.

Istotne jest, że w przypadku większości zagranicznych fundacji istnieją znaczne ograniczenia w dziedziczeniu majątku, wniesionego do fundacji, w tym  ograniczenia czasowe w zaliczenia tego majątku do masy spadkowej po zmarłym fundatorze.

- Proponujemy, aby wprowadzono co najmniej 10-letni okres ograniczenia w zaliczaniu majątku wniesionego do fundacji na poczet masy spadkowej, a optymalnie do 2-3 lat (od dnia wniesienia do fundacji do śmierci fundatora) - mówi w rozmowie z MarketNews24 Katarzyna Karpiuk, radca prawny, ekspertka ds. sukcesji, Kancelaria Ożóg Tomczykowski. - Utrzymanie pewnego, aczkolwiek krótkiego, okresu buforowego, zabezpieczy także spadkobierców przed pochopnymi decyzjami fundatora dokonywanymi na „łożu śmierci” i ewentualnym działaniem zmierzającym do celowego pokrzywdzenia spadkobierców.

Taka regulacja będzie stanowiła także zachętę to odpowiednio wczesnego rozpoczęcia procesu planowania sukcesji z wykorzystaniem fundacji rodzinnej.

Lista rozbieżności, dotycząca projektu ustawy, jest nadal dość długa. Dla przykładu, projekt przewiduje, że fundusz założycielski stanowi mienie wniesione przez fundatora do fundacji, o wartości co najmniej 100 000 zł. Oznacza to, że może on mieć charakter niepieniężny (analogicznie jak aport w przypadku spółek handlowych) – czyli może to być np. nieruchomość, papiery wartościowe, udziały/akcje w spółkach kapitałowych. Pokrycie ewentualnych wydatków związanych z funkcjonowaniem fundacji wiązałoby się wówczas z koniecznością spieniężenia tych aktywów bądź koniecznością zaciągnięcia zobowiązania przez samą fundację (pożyczki, kredytu bankowego), a to z kolei stoi w oczywistej sprzeczności z celem fundacji rodzinnej.

- Rekomendujemy powrót do wcześniejszych założeń ustawy, według których fundusz założycielski powinien być wnoszony w gotówce – wyjaśnia mec. K.Karpiuk.

Nie jest też przesądzone, że instytucja fundacji rodzinnej zaistnieje w polskim prawodawstwie właśnie pod taką nazwą. Organizacje charytatywne obawiają się, że słowo „fundacja” przestanie być utożsamiane z działalnością, którą prowadzą i doprowadzi do spadku zaufania społecznego do fundacji prowadzonych przez organizacje pożytku publicznego.

- Moim zdaniem są to obawy całkowicie nieuzasadnione – ocenia Katarzyna Karpiuk. – Poza granicami Polski obowiązuje nazwa fundacja zarówno  dla podmiotu umożliwiającego przeprowadzenia sukcesji, jak i dla prowadzenia działalności charytatywnej i nie wywołuje to kolizji.

 

Załóż konto
Aby móc w pełni korzystać z naszego serwisu należy się zarejestrować.
rejestracja
Nawigacja
Newsy Dla wydawców O nas Współpraca/Oferta Newsletter Regulamin Polityka Prywatności Polityka Cookies
Newsletter
Jeżeli chcesz być informowany przez nas tylko o najważniejszych informacjach zapisz się do naszego newslettera już teraz
zapisz się
Kontakt

VideoTarget Sp. z o.o.
ul. Prosta 70
00-838 Warszawa
NIP: 521 371 76 87
 
redakcja@marketnews24.pl