Newsy Dla wydawców O nas Współpraca/Oferta Newsletter Regulamin Rejestracja Zaloguj się
Kategorie
Gospodarka
Kraj Unia Europejska Świat
Edukacja Energetyka Finanse
Finanse osobiste Wyniki Finansowe
Firma Handel Manager Media i Marketing Medycyna Motoryzacja Nieruchomości i Budownictwo Podatki Prawo Przemysł Rolnictwo Teleinformatyka
Hardware Telefonia
Transport Turystyka Żywność Kultura i Rozrywka Sport i rekreacja Zdrowie i Uroda Infografiki Materiały prasowe
InwestycjeZagraniczne.com StrefyNieruchomości.pl

To był ostatni miesiąc wzrostu wynagrodzeń?

pobierz video
19.03.2020

W lutym przeciętne miesięczne wynagrodzenie było wyższe o 7,7% r/r. To konsekwencja podwyższenia płacy minimalnej. Czy byłoby bezpieczniej, gdyby ta została uzależniona od zmian średniego wynagrodzenia, gdy gospodarka ucierpi z powodu koronawirusa?

Dynamika płacy była wyższa niż oczekiwali analitycy. Przeciętne wynagrodzenie brutto wzrosło do 5330,48 zł.

- Płaca minimalna dotyczy 1,5 mln osób, spośród 16 mln osób pracujących -  mówi w rozmowie z MarketNews24 dr Artur Bartoszewicz z SGH, ekspert Instytutu Jagiellońskiego. – Rząd przelicytował wszystkich, podwyższając płacę minimalną zbudował sobie przekaz silnego decydenta na rynku pracy, zastępując w tej roli związki zawodowe.

Wzrost płacy minimalnej do 2 600 zł od stycznia br. wymusił na pracodawcach podwyżki także wśród tych pracowników, których wynagrodzenia stały się bardzo bliskie płacy minimalnej.

Gdyby zgodnie z zapowiedziami rządu dynamika wzrostu płacy minimalnej miała być nadal wysoka, dla gospodarki byłoby lepsze, aby zmienić sytuację na rynku pracy uzależniając minimalną płacę od wzrostu średniego wynagrodzenia.

Teraz sytuację zmienił bardzo koronawirus. Ucierpiały bardzo firmy świadczące usługi, a tam właśnie wzrost płacy minimalnej z początkiem roku dotyczył wielu zatrudnionych.

Powiązanie płacy minimalnej poprzez jej sparametryzowanie zależnie od średniego wynagrodzenia mogłoby też działać z odwrotnym skutkiem niż w okresie sprzed epidemii, co może wydawać się kontrowersyjne, ale jednocześnie ważne dla bardzo słabnącej gospodarki.

Załóż konto
Aby móc w pełni korzystać z naszego serwisu należy się zarejestrować.
rejestracja
Nawigacja
Newsy Dla wydawców O nas Współpraca/Oferta Newsletter Regulamin Polityka Prywatności Polityka Cookies
Newsletter
Jeżeli chcesz być informowany przez nas tylko o najważniejszych informacjach zapisz się do naszego newslettera już teraz
zapisz się
Kontakt

VideoTarget Sp. z o.o.
ul. Prosta 70
00-838 Warszawa
NIP: 521 371 76 87
 
redakcja@marketnews24.pl