Zniknęło kilka milionów firm w Polsce, ale ponad 160 tys. ma sukces
W ostatnich 25 latach w Polsce powstało kilka milionów firm. Ponad 170,2 tys. firm działa nadal. Zwykle bez zmiany właściciela, często bez zmiany nawet nazwy. Zarejestrowane
W ostatnich 25 latach w Polsce powstało kilka milionów firm. Ponad 170,2 tys. firm działa nadal. Zwykle bez zmiany właściciela, często bez zmiany nawet nazwy. Zarejestrowane w okresie transformacji ustrojowej kontynuują nieprzerwanie swoją działalność. Zatrudniają 1,7 mln pracowników.
Wśród tych jest choćby NEUCA S.A. powstała w Toruniu w 1990 roku, jako hurtownia leków założona przez Kazimierza Herbę. Podobną historię notuje FARMACOL S.A., hurtownia farmaceutyczna założona przez obecnego właściciela i przewodniczącego rady nadzorczej Andrzeja Olszewskiego w 1990 r. W tym gronie firm znalazły się również tak znane spółki jak LPP, czy Telefonika.
Pomimo upływu ponad 25 lat większość z nich nawet nie zmieniła swojej formy prawnej. Po dziś dzień większość funkcjonuje jako jednoosobowe firmy prywatne. Zaledwie niewielka część przekształciła się w spółki akcyjne, czy z ograniczoną odpowiedzialnością.
W większej części to spółki jednoosobowe. Prym wiodą niewyspecjalizowane hurtownie. Tych działających nieprzerwanie od ponad 25 lat jest na polskim rynku ponad 10,5 tys. Ponad 8,4 tys. takich firm to taksówkarze. To także 7,7 tys. firm transportowych, specjalizujących się w kołowym transporcie drogowym. 5,7 tys. sklepów spożywczych, 5,1 tys. przedsiębiorstw budowlanych i 4,6 tys. warsztatów samochodowych.
Najwięcej firm, które nieprzerwanie działają od ponad 25 lat funkcjonuje w województwie mazowieckim, śląskim i wielkopolskim. Najmniej w małych województwach i leżących na wschodzie Polski.
- Biorąc pod uwagę to, że blisko 80 proc. firm na polskim rynku upada w ciągu dwóch pierwszych lat działalności, to tych 170 tys., które powstały na początku lat 90-tych i z powodzeniem funkcjonują do dnia dzisiejszego, stanowi podstawę polskiego biznesu - mówi w rozmowie z MarketNews24 Robert Kremser, dyr. ds. rozwoju biznesu w Bisnode Polska sp. z o.o.